Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MXär en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi.
Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1 däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna.
Under motorhuven sitter en pålitlig drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från SRAM (Rival 1) som levererar fartresurser i toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival HRD), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid.
Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (t.ex. avtagbara fästen för bakre skärm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!